"רבנו רצה שיצאו מארץ ישראל בראש השנה?" • ישראל גליס על אומן

    ישראל גליס 13 Comment on "רבנו רצה שיצאו מארץ ישראל בראש השנה?" • ישראל גליס על אומן
    10:23
    12.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on הדרך להתמודד עם אובדן, תקווה וצמיחה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אומן אומן ראש השנה

    אומן אומן ראש השנה. מודעות :ברחובות, בעיתונות, בתחנת הרדיו. גם שירים הלחינו לנסיעה לאומן, השיר הישן שמתנגן כל השנה בך רבנו נגילה …

    זה הפך להיות משהו שמעצבן הרבה אנשים,. כן או לא, מי נוסע ולמה? כמה חסידי ברסלב אמיתים נוסעים לשם? האם זה מה שרצה רבנו נחמן מברסלב? האם אלפי האנשים תמימי דעים? כמה מהנוסעים יודעים מי היה רבנו נחמן מברסלב? כמה מבין הנוסעים פתחו את ספרו ליקוטי מוהר"ן? האם זה מה שרצה רבנו שיצוצו כל מיני מניגים ואדמו"רים ברסלברים? למה מנהיגים חשובים בחסידות נשארים בארץ? מי נשאר בקיבוץ כאן במאה שערים? מי נשאר בקיבוץ במירון? אני לא מתכונן להיות פרשן לא לאלו המביאים ציטטות שחייבים לנסוע כי זה היה בקשת רבנו או לצטט את אלו שטוענים שרבנו התכוון לאלו הנמצאים בחוץ לארץ ואין אישור לצאת מהארץ.

    דיברתי עם רבים שנסעו ועזבו את האישה בימי החג בבית והלכו להוציא את ליבם ונשמתם בבכי ובתחנונים ליד ציונו. הם עברו חוויות שלא מעלמא הדין. הם עברו טלטלה רוחנית שלא ישכחו, נסעו אחרי שנה עוד פעם ונעצרו – יותר לא נוסעים, לחילופין יש אנשים שעברו חוויה והחליטו ששם מקומם.

    מצד שני רבים מחסידי ברסלב האמיתים שהם דורי דורות חסידי ברסלב נשארים כאן בקיבוץ בירושלים או בקיבוץ במירון, גם להם יש חוויות מרוממות ומיוחדות.

    גילוי נאות : הסבא שלי רבי יעקב קלמנוביץ זצ"ל שנקרא בירושלים רבי יעקב מלמד היה שליח ציבור של הקיבוץ של חסידי ברסלב במירון במשך 45 שנה. חדר מס' 1 מעל ציונו במירון היה פינה לעוד 2 זקני ברסלב, רבי הירש לייב לבל ורבי אליהו חיים רוזין.

    עד היום זורמת בקרב דמי ונשמתי התפילה במירון. עד היום בעלי התפילה בקיבוץ הגדול באומן, מתפללים בנוסח שהוא קיבל מנינו של רבי נתן – רבי אברומלה שטרנערץ זצ"ל. כשנפתחו השערים לאומן הוא סירב לנסוע, אל אף שהגיעו אליו וסידרו לו כרטיס טיסה ואירוח. הוא אמר שמקומו של חסיד ברסלב ישראלי בארץ ואיליו הצטרפו עוד זקנים ונכבדים בברסלב, אני מעדיף לא לכתוב שמות אבל מי שצריך לדעת יודע.

    סבא שלי לא נתן לי לנסוע לאומן, כי הוא טען שהצבא האוקראיני מחפש אותו ואם יגלו שאני נכד שלו יעצרו אותי, בחודש שבט תשנ"ב הוא נלקח לבית עולמו כמעט בגיל 100.

    יצאתי לאומן לא בראש השנה. היתי שם הרבה מאד פעמים וגם ערכתי סרט על "אומן ראש השנה" בשנת תשנ"ז, השגתי משקיעים לבנות מלון מיוחד , ליד הציון הנקרא "שערי ציון", עסקתי בשיווק שלו יחד עם המשפיע הרב מוטה מרדכי פראנק. הבנין לדאבוני סגור מסיבות שונות, לראש השנה לא נסעתי והסיבה המרכזית כי הסבא שלי היה במירון, למרות פתיחת השערים לאוקראינא, בגלל הסיבה שלא יוצאים מארץ ישראל לראש השנה, זה לא מה שרצה רבנו.

    וסיבה נוספת להישאר בבית. כל האוירה של אלפים המסתובבים מסביב לציון ומחפשים את עצמם, חלקם אנשים שלא שייכים לברסלב ולתורתו של רבנו נחמן מברסלב, ואני כותב בעדינות וכל אחד מבין למי אני מתכוון.

    אינני מתכוון חס ושלום לקטרג על אלו שנוסעים מתוך אמונה שזה מה שרצה רבנו ולומדים את תורתו כל השנה.

    לאלו שנוסעים – תקובל תפילותיכם ברצון ותזכו לראות את האור האמית מה שאמר רבנו את אור הדרך, ולאלו שנשארים כאן בארץ ישראל יש לכם על מי לסמוך.



    13 תגובות

    מיין תגובות
    1. 13

      רבינו כותב בספרו שראש השנה שלי עולה על הכל, במילים אחרות, כל מי שיבא, מי ששייך ומי שלא שייך, יקבל את התיקון, וחוץ מזה שלפי דעת תלמידיו החשובים אומן זה בחינת ארץ ישרא,אני לא חושב שאם הרב גליס שלא מכיר לעומקא את כל תורת ברסלב יכול להגיד מי יכול לנסוע ומי לא!

      מפאת חוסר מקום לא אכתוב את כל המקומות בהם רבינו ותלמידיו החשובים דיברו על ראש השנה באומן

    2. 11

      על כל מה שכתבת או אמרת אמר רבינו הקדוש: יא דאווענען ניט דאווענען יא עסען נישט עסען יא שלופן נישט שלופן דעיקר זאן ביי מיר אופ ראש השנה.

      והוסיף רבינו העיקר (כלומר כל השאר טפל) להיות אצלי על ראש השנה.

    3. 10

      הכותב מודה שהוא עצמו אף פעם לא היה בראש השנה באומן
      על זה אומר הסטיקר הידוע:
      תבוא, תרגיש, תבין!!!
      חסידי ברסלב הנשארים בארץ הם אחוז מזערי ולא משמעותי בכלל.

    4. 9

      במחילה, אך לא יודע מה הוא מדבר.
      מזכיר לי את אותם שבקושי שומרים שבת, אבל חושבים שיש להם מושגים ודעות ביהדות, בגלל שסבא שלהם היה רב…

    5. 8

      שאלה קטנה למה הרב שכטר נשאר בארץ הוא ועוד חשובים בחשובי וזקני ברסלב מה שאתם יודעים זה לצטט מב רבנו אמר על ראש השנה
      חסידי ברסלב הנשארים בארץ הם נטו ברסלב ולא ערב רב
      אני לא אמרתי מילה רעה על הנוסעים אלא בדיוק ההיפך צריך לדעת לקרוא ביין השורות רק כתבתי שאלו שנשארים כאן יש להם על מה לסמוך

    6. 7

      לישראל גליס דע לך שהתלמידים של הרב שכטר כן נוסעים!!!! זה אומר שיכול להיות שהוא לא נוסע בגלל סיבות אישיות אחרת לא היה שולח את תלמידיו לאומן בראש השנה.

    7. 6

      עיין באתר אומן שלום http://www.umanshalom.co.il/ ותראה שהם מביאים שם מכתב מהרב שכטר על חשיבות הנסיעה לאומן על ראש השנה.

    8. 5

      לכבוד הרב גליס היקר.
      מאוד נעים לקרוא את דעותיך, אך בתנאי שהם נכונים! בדרך כלל כשאדם משער מה חברו מתכוון כשהוא אומר לו משהו, הוא יכול לומר את דעתו בדרך השערה בלבד, כי כל אדם עם הלך מחשבתו ולעולם אי אפשר לומר במדויק למה השני מתכוון.
      ובפרט כשמדברים בצדיקים קדושי עליון, שאין לנו אפילו קצה קצהו של מושג בהשגותיהם הגבוהות מהשגתינו אלפי ורבבות פעמים, ובפרט כשמדברים ברבינו ז"ל, שאמר: "ממני לא יודע אף אחד, אלא נתן, ונפתלי קצת", מי אנו שנחדש סברות בדבריו הקדושים שהשיג במקום שהשיג?! מי אנו שנעז לומר לזה כן התכוון רבינו, לזה לא התכוון?! האם אנו קרובים אפילו במעט להשגותיו?.
      ואף אם יבוא מי שיבוא, ויאמר: עדיף להיות בא"י וכהנה וכהנה, כבר אמר לנו כנ"ל: "ממני לא יודע אף אחד, אלא נתן" ואנו הולכים לאורו בפשיטות ובתמימות בלי לחקור ובלי להמציא סברות, וישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם וכו'.
      אני משער שכתבת את דבריך בתמימות ולא חלילה לקנטר, אך הייתי חייב לגלות את מה שנעלם מעיניך.
      הכותב בצער על חילול דברי רבו
      החפץ בעילום שמו

    9. 4

      ישראל אולי להפסיק לחפש את מה שרבינו לא אמר רבינו אומר הראש השנה שלי עולה על הכל איש בל יעדר! רבי נתן אומר שגם הבנו שלאחר הסתלקותו צריך לנסוע! די למניעות חובה לנסוע גדולי אנ"ש מסרו את נפשם לנסוע לאומן הרב שכטר אומר לנסוע והוא לאנוסע בגלל סיבה שהוא לא אומר הנכד שלו לאפיקומן ביקש לדעת מה הסיבה והוא עשה אפיקומן חדש ולא אמר ותבין היטב!

    10. 3

      לפחות רב ברסלב אחד אמר ואני לא רוצה לנקוב בשמות שרבינו נמצא גם בקבר דוד ולכן מי שרוצה מוזמן לבוא לשם וזה נקרא שהוא אצל רבינו שהיה מצאצאי דוד המלך!

    11. 2

      סליחה אבל עד כמה שידוע לי הרב הזה חזר בו והוא עצמו נסע בשנה שעברה לאומן!

    12. 1

      טור מוזר! מה הקשר של גליס לנושא הזה??? זה נושא לחסידים מופלגים ולמשפיעים ורק הם יביעו דעה בענין!!